delar min mans barn och vårt gemensamma barn på mitt arv?

Jag och min partner är sambos. Dör jag så ärver vår gemensamma son 100% av min del. Sambon har dock en dotter sen innan.

Vi skulle vilja gifta oss men då ärver min partner hela huset och sen delas huset på 2 barn. Går det att ordna att min son fortfarande ärver sina 75% OCH att han får ut dom när min partner avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Som du nämner har du och din sambo ett gemensamt barn. Din sambo har dessutom ett barn från en tidigare relation, så kallat särkullsbarn.

När det kommer till vem som ärver vem så är huvudregeln enligt den legala arvsordningen att bröstarvingar ärver i första hand, och föräldrar och syskon i andra hand osv. Skulle du avlida först så görs en bouppteckning och en bodelning för att räkna ut din kvarlåtenskap. Då räknas även ut en kvotdel (procentsats) rörande hur stor del av de totala tillgångarna som är din kvarlåtenskap och som din son ska ärva efter dig senare. Denna del kommer din partner att ärva med fri förfoganderätt. När din partner senare avlider så kommer man se till hans kvarlåtenskap och er sons kvotdel för att räkna ut arvet efter dig.

Säg exempelvis att din kvarlåtenskap när du avlider är på 400 000 kr, och att din man får 400 000 kr ur bodelningen ( total summa på 800 000) så innebär det att kvotdelen är 1/2 = 50%.

När din man sen dör har er gemensamma son då rätt till 50% av hans kvarlåtenskap som arv efter dig. Säg då att din man har 200 000 kr i kvarlåtenskap. Då ska er gemensamma son ärva 100 000 av dom som arv efter dig, och de resterande 100 000 delas med särkullbarnet vilket innebär att hans egna barn får 50 000 i arv efter honom och er gemensamma son får 50 000 i arv efter honom.

Totalt sett så har er gemensamma son då fått 150 000, och hans barn från det tidigare förhållandet får 50 000.

Det spelar alltså ingen roll om ni gifter er, utan er son kommer ensamt ärva dig och inte särkullbarnet, utan de ärver endast efter sin pappa i detta fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare