Delar av dödsbo klart, utbetalning innan arvskifte?

Hej. Delar av mammas dödsbo är klart.

Men två fastigheter i spanien ska säljas med. Min fråga är. Kan det som är klart betalas ut nu? Mamma var gift och deras granne är bouppteckare. Så vet inte om allt går rätt till.

Mvh David

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En arvlåtares kvarlåtenskap ska fördelas mellan dödsbodelägarna (hennes man och er som arvingar) efter att bouppteckningen förrättats och arvskifteshandlingen undertecknas av samtliga delägare. Om du undertecknar ett arvskifte nu, kan det innebära att du godkänner det som hittills upptagits som din mors tillgångar som de enda tillgångarna. Du kan då gå miste om arv av fastigheterna i Spanien. Undvik därför att skriva under eventuella arvskifteshandlingar förrän du säkrat din arvsrätt till fastigheterna utomlands.

Om det rör sig om ett arv av icke obetydligt värde så bör du kontakta en jurist som kan tillvarata dina rättigheter som särkullbarn. En domstol kan också på begäran av en dödsbodelägare förordna att en boutredningsman tar över dödsboet, samlar alla tillgångar även utomlands och fördelar din mors kvarlåtenskap rättvist mellan er. Jag hade inte lagt min arvsrätt i händerna på en granne till min mors man. Boutredningsmannens kostnader dras i slutändan från dödsboet, och om dödsboet inte har tillräckligt mycket tillgångar får du som ansökt om boutredningsman ersätta kostnaderna. Kontakta din hemförsäkring och undersök din rätt till ersättning för juridiskt ombud. Du kan kontakta oss på 08 - 533 300 04 (mån-fre 10-16) för att ställa ytterligare frågor eller boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare