Deklarera inköp av en bostadsrätt?

Hej!

Om man köper en bostadsrätt helt kontant, alltså inte tar några lån alls. Och då inte behöver dra av för räntor och annat, måste man deklarera den då. Det på verkar ju så att säga inte inkomsten?

Och om man nu har gjort det och trott att man inte behöver deklarera vad händer då? Alltså det rör sig inte om någon försäljning utan bara att man äger en bostadsrätt.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Att du köper en bostadsrätt är inte någon sådan beskattningsbar händelse som gör att du behöver beskatta bostadsrätten. Det är säljaren som måste beskatta bostadsrätten vid försäljningen av den. Alltså, inte du. Du behöver således inte deklarera inköpet. Som du redan känner till får du däremot göra avdrag för låneräntan i din skattedeklaration, om du lånar pengar för att köpa en bostadsrätt. Det är i så fall då som man får fylla i räntebeloppet i deklarationsblanketten för att minska på skatten (Skatteverket brukar dock få uppgift om räntebeloppet från den bank som pengarna lånas från och den uppgiften brukar därför redan vara ifylld på deklarationsblanketten hos dem som lånat pengar för att köpa en bostadsrätt).

Endast om du exempelvis skulle vilja hyra ut din bostadsrätt eller om du senare skulle vilja sälja bostadsrätten som du måste beskatta och deklarera inkomster du får. Om du senare skulle vilja sälja din bostadsrätt kan det vara bra att spara kvitton på förbättringsutgifter eller andra renoveringsutgifter, eftersom det är något som du får göra avdrag för i deklarationen vid försäljningen av bostadsrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare