FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/04/2014

Deklarera - dödsboet eller dödsbodelägarna?

Hej Vi är 7 syskonbarn som fått ärva en jordbruksfastighet av en gammal far/morbror. vi har nu sålt fastigheten med skog och allt lösöre för 800 000 kronor. Hur blir det med ev skatt på detta. Ska dödsboet skatta eller är det vi 7 som ska ta upp det till beskattning i våra deklarationer nästkommande år.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Avgörande för ifall ni som privatpersoner eller dödsboet ska deklarera försäljningen är ifall arvskifte skett innan eller efter försäljningen. Har försäljningen skett innan skiftet ska dödsboet deklarera inkomsten och i annat fall ska ni som privatpersoner göra det.

Ett dödsbo är ett eget skattesubjekt och beskattas i stort sett som fysiska personer. De skattesatser som gäller för fysiska personer gäller således även dödsbon (de första åren) och grundavdrag medges det första året boet existerar.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare