Deadline för arbetsgivarintyg?

Hur länge kan man vänta med att skriva utfärda ett arbetsgivarintyg.

Deadline?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr ingen deadline för hur lång tid det ska ta att få ett arbetsgivarintyg. Det finns däremot reglerat att arbetsgivaren ska utfärda ett sådant intyg på begäran, utan oskäligt uppehåll (47 § 2st lagen om arbetslöshetsförsäkring).

Problemet är att det inte finns några egentliga sanktioner för de arbetsgivare som inte fullgör denna skyldighet. Skulle det bli problem bör du därför vända dig till din fackliga organisation för hjälp.

Hoppas svaret varit till hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare