Dansk bouppteckning

Gäller samma regler för dansk bouppteckning som för svensk,t.e,x när den skall göras och omfattning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Dansk arvsrätt är lik svensk, men det finns skillnader. Det kan tillexempel vara så att du inte är motsvarande dödsbodelägande enligt dansk rätt och då inte skulle få bouppteckningen. En "åbningsstatus" (bouppteckning) är en förteckning över tillgångar och skulder i dödsboet. Den ska vara genomförd och inskickad till skifteretten senast 6 månader efter dödsfallet. Du kan läsa mer om detta t.ex. här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Hanna MustafaRådgivare