"dagbarn" och arvsrätt

Min syster gick bort i april. Hon har skrivit ett testamente att jag och min bror skall ärva henne.

Hennes man gick bort 1992 och vid hans bouppteckning står det

"Den avlidnes arvingar enligt testamente"

Marita Blomqvist,

som var ett dagbarn som dom hade haft under många år och som blivit som "deras barn".

Nu finns det inget testamente i hennes handlingar och Marita har ingen kopia. Vad gäller?

Skall Marita ärva enligt enbart en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utöver biologiska barn är det bara adoptivbarn som har lagstadgad arvsrätt som bröstarvingar. Jag utgår från att Marita inte blivit adopterad. (Om så skulle vara fallet har hon rätt att ärva som alla andra bröstarvingar). Om det finns bröstarvingar eller andra med lagstadgad arvsrätt ärver de allt om det inte finns något testamente. Enda sättet någon som inte har lagstadgad arvsrätt kan ärva är genom ett testamente. Eftersom inget sådant verkar finnas har Marita inte någon rätt att ärva.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare