Cykel påkörd av bil

Hej! Jag blev påkörd från sidan av en bil när jag cyklade på en cykelöverfart. Det försäkringsbolag föraren har säger att man bara kan få ersättning upp till en kvarts prisbasbelopp. Det är inte ens hälften av cykelns värde. Vem ersätter resten? Cykel 1 månad gammal bara så borde få ersättning för nypris?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om din cykel rör en sakskada. För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av skadeståndslagen (SkL).

Den som orsakar en skada på en sak med uppsåt eller vårdslöshet ska ersätta denna skada (2 kap. 1 § SkL). Bilisten verkar i detta fallet inte varit aktsam i förandet av dennes fordon vilket medför att det funnits en oaktsamhet som läggs troligtvis kan läggas honom till last. Det krävs som sagt vårdslöshet för att rätt till skadestånd ska anses föreligga. När det kommer till skadestånd ska man återställas till samma ställe man var innan skadan inträffade. Med tanke på att cykeln i princip är ny borde den ersättas till nästan nypris om inte nypris.

Jag råder dig att kontakta ditt försäkringsbolag om du inte gjort det - då det är de som utreder ansvarsfrågan. Om han anses vara vårdslös ska skadan ersättas (värdet av cykeln).

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare