FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN29/06/2018

CSN:s krav på studieresultat

Försöker mig på en fråga här eftersom CSN är långsamma att svara i semestertider.

Ska börja studera ett universitetsprogram i höst. Tänker ta lån och studiebidrag från CSN. Jag har en gång tidigare pluggat en kurs på högskola (förra hösten) och tog då lån och bidrag. Pluggade en termin 30 hp men hoppade av och avslutade aldrig kursen. Har bara tagit 7,5 hp från den kursen. Därför förstår jag det som att jag inte når upp till kraven på studieresultat när jag nu i augusti ska söka CSN för mina heltidsstudier på universitetsprogrammet?

Vad händer vid avslag när man söker CSN? Vad kan jag göra för att bli beviljad så fort som möjligt? Måste jag avsluta den kurs jag hoppade av eller kan jag ta poäng från universitetsprogrammet och nå upp till kravet genom de poängen?

Tacksam för svar då detta skapar stor oro.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Krav på studieresultat

Vanligen är kravet för att få fortsatt studiemedel från CSN att man ska ha klarat minst 75 procent av de högskolepoäng som man blev beviljad CSN för. Har man fått CSN för 30 hp en termin är det alltså minst 22,5 hp som behövs för att kunna bli beviljad CSN igen.

Det finns dock ett undantag från ovanstående och det gäller för sitt första läsår vid universitet/högskola. Under första läsåret räcker det att man klarar minst 62,5 procent. Har man som du fått studiemedel för 30 hp blir detta 18,75 hp, vilket i praktiken blir 19 hp eftersom CSN avrundar till närmsta heltal.

Du hittar mer information om kraven på studieresultat här på CSN:s hemsida.

Vad du behöver för att få CSN igen

I ditt fall behöver du alltså ha totalt 19 hp inrapporterade för att bli beviljad CSN igen. Eftersom du redan har avklarat 7,5 hp behöver du ytterligare 11,5 hp. I dagsläget skulle du alltså få avslag från CSN och i avslaget skulle stå att du behöver klara 11,5 hp till innan de kan bevilja din ansökan. Något mer än så händer inte (såvida du inte avregistrerade dig från kursen när du hoppade av).

När du fått in minst 11,5 hp från dina studier på det program som du ska läsa i höst kommer du att bli beviljad CSN om du söker igen. Poängen måste alltså inte komma från den ursprungliga kursen, utan de kan likagärna tas på en helt ny kurs på universitet/högskola eller komvux (se här).

Om du av ekonomiska skäl inte kan vänta på resultaten från dina studier i höst, är mitt råd att du hör av dig till det lärosäte där du läste 30 hp-kursen hösten 2017 och frågar om det finns något omtentatillfälle. Andra alternativ kan vara att exempelvis läsa en sommarkurs (se kurser öppna för sen anmälan på antagning.se) och tenta av poängen på det sättet. Ett sista alternativ skulle kunna vara att göra prövningar i gymnasiekurser som du inte läst tidigare för att få in poäng den vägen (hör i så fall av dig till komvux i din kommun).

Särskilda skäl

Vill slutligen informera dig om att om det finns särskilda skäl till varför du inte uppnådde studiekravet hösten 2017 bör du höra av dig till CSN. Föreligger särskilda skäl kan du nämligen beviljas nya studiemedel trots avsaknad av poäng. Kraven på vad som anses utgöra särskilda skäl är dock relativt högt ställda och det ska vara sådant som sjukdom, dödsfall i familjen eller allvarliga brister hos utbildningssamordnaren. Du behöver även bifoga handlingar till CSN som i så fall styrker dessa särskilda skäl. Se mer om detta här.

Lycka till! Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare