FrågaEKONOMIÖvrigt29/08/2018

CSN om jag är bosatt utomlands?

Hej! Jag studerar just nu på Lunds universitet i Sverige men har funderingar på att flytta till Köpenhamn. Kommer mitt studiebidrag från CSN ändå att bestå? Jag kommer alltså att fortsätta studera i Sverige men bo i Danmark.

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man ska vara bosatt i Sverige för att ha rätt till studiebidrag från CSN. Det finns dock ett flertal undantag till detta. Med tanke på att du fortfarande studerar inom EU (Sverige) och är samhällsintegrerad genom dina studier i Sverige kommer du att erhålla studiemedel även om du skulle flytta till Köpenhamn. Detta på grund av att du fortfarande kommer vara svensk medborgare och studera en svensk utbildning i Sverige.

Hoppas svaret varit till din hjälp!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare