FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/06/2019

Condictio indebiti

Hej.

För 1,5 år sedan avslutade vi ett aktiekonto för att ha råd med en adoptionsresa till Kina.

Vi fick då utbetalt 15000kr till aktiekontot, och förde över dessa till privatkontot för att kunna betala resan.

Samtidigt som detta avslutade vi andra fondsparanden, konton. Plockade ut pengar på kreditkort och höjde lån, då det kostnaderna kring adoptionen och resan visat sig vara mycket högre än vi trott.

Vi fick ihop pengarna till slut och adoptionsresan genomfördes.

Detta var i november 2017.

Nu fick vi ett återkrav på 15000kr, då de upptäckt att de råkat betala ut dubbelt... både till aktiekontot och privatkontot.

Måste vi betala tillbaka pengarna, då de gjort ett misstag för så länge sedan.

Vi visste inte att vi fått dubbelt, då ekonomin var lite rörig just då.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Din fråga rör en princip som kallas condicito indibiti. Den går ut på att om man mottagit en betalning som är gjord av misstag så är är huvudregeln att betalningen ska återgå. Mottagaren kan dock få behålla betalningen om han eller hon i god tro inrättat sig efter betalningen.

Man är i god tro om man varken insåg eller bort inse att betalning gjorde av misstag. Enligt min mening är tyvärr ett belopp på 15 000 kr så pass stort att man borde ha insett att man fick en extra betalning, därför borde ni vara återbetalningsskyldiga.

Lawline RådgivareRådgivare