FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/02/2017

Civilrättsligt och straffrättsligt åtal på grund av tillgreppsbrott

Hej!

För ungefär 8-9 år sedan så var jag en tjuv och stal från min arbetsgivare. Jag tog delvis kontanter och lotter, men även varor. Min arbetsgivare kom på mig och efter många möten kom vi till slut överens om att jag var skyldig 300.000kr.

Jag pressades att ta lån på 80.000kr och resten fick jag dela upp på 1000:-/mån tills skulden är borta.

Jag är inte helt säker på att totalsumman av det jag tog stämmer då jag är övertygad att jag inte var ensam om att stjäla på den arbetsplatsen. Men det var det hon kom fram till.

Sen kan det tyckas märkligt att jag aldrig kunde få kopior på det hon räknat ut och har i en pärm, då hon sa att det skulle bli för mycket att kopiera.

Men med alla hot om polisanmälan och för att inte tala om ryktet hon med sina anställda spred om mig i stan (som fick mig att flytta till annan ort), vad tror ni skulle hända om jag slutade att betala? Om hon skulle polisanmäla mig så många år efteråt, vad skulle straffpåföljden kunna bli?

Med Vänlig Hälsning

Richard

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller frågan om vad som händer om du slutar betala gäller följande; utgångspunkten är att avtal ska hållas. Det finns dock en bestämmelse i 29 § avtalslagen (här) som innebär att ett avtal kan ogiltigförklaras om det ingicks under tvång. Sådant tvång kan anses föreligga om din arbetsgivare vid tidpunkten för avtalets ingående (om betalningen från dig till henne) hotade med polisanmälan. Skulle du sluta betala finns emellertid såklart risken att hon dels väcker civilrättsligt åtal om skadestånd, eller anmäler dig för stölden. Jag kommer först att gå in på information om vad som gäller angående det senare, d.v.s. de straffrättsliga bestämmelserna, för att sedan gå in på den civilrättsliga delen av din fråga.

I brottsbalken (BrB) kap. 35 finns bestämmelser om olika brotts preskriptionstider. Preskriptionstiden avgör hur lång tid som ska gå efter att ett brott begåtts tills dess att gärningsmannen inte längre kan straffas för det. Av relevans är därför vilket brott som är aktuellt i ditt fall; stöld enligt BrB 8:1 (här), eller grov stöld enligt BrB 8:4 (här). Enligt BrB 35:1 st 1 p 2-3 (här) är preskriptionstiden för stöld är fem år från det att brottet begicks (eftersom stöld har max 2 års fängelse i straffskalan), medan grov stöld preskriberas efter 10 år.

Enligt praxis är utgångspunkten att ett brott är att anse som grovt om det tillgripnas värde motsvarar fem basbelopp, vilket är 224 000 kr år 2017 (se t.ex. punkt 4 i Högsta domstolens (HD:s) domskäl i NJA 2013 s 654, här). Det är dock en utgångspunkt och kan påverkas åt endera hållet av förmildrande eller försvårande omständigheter.

I rättsfallet NJA 1982 s. 719 (se här) skrev HD följande:
"Den omständigheten att T:s tillgrepp ägt rum på arbetsplatsen och inneburit att han handlat illojalt mot sin arbetsgivare -indirekt väl också mot sina arbetskamrater- måste betraktas som försvårande. Med hänsyn till att tillgreppen har varit spridda över lång tid och avsett stora kvantiteter av skrymmande varor kan de med fog sägas ha skett systematiskt. Även detta, i förening med varornas värde, får som riksåklagaren gjort gällande anses tala för att brottet bör bedömas som grovt."

Det ovan nämnda kan innebära att brottet du begått är grov stöld. Det krävs dock att din arbetsgivare kan visa på att dessa stölder faktiskt har begåtts, och att värdet på det tillgripna är detsamma som hon gör gällande. Det är för mig svårt att veta vad de dokument som din arbetsgivare har innehåller för information och deras värde i bevishänseende.

Sammanfattningsvis kan sägas att huruvida det kan bevisas att du begått stöld eller grov stöld är avgörande för om du kan dömas till fängelse för brottet. Preskriptionstiden påverkar däremot inte t.ex. rätten till skadestånd och en sådan civilrättslig process kan därför föras.

Angående ryktesspridningen kan nämnas att din chef möjligen gjort sig skyldig till förtal enligt BrB 5:1 (här). Preskriptionstiden för förtal och grovt förtal är två respektive fem år, räknat från den dag då brottet begicks, enligt BrB 35:1.

Skulle preskriptionstiden löpt ut kan du, likt din chef angående stöldbrottet, föra en civilrättslig process angående skadeståld. Information om hur du kan gå tillväga om du vill göra en stämningsansökan finns här. Jag skulle dock vilja påminna om de rättegångskostnader som den förlorande parten måste betala vid mål om stämningar, samt att det krävs att du har bevisning som stödjer att förtal skett.

Hoppas du fått svar på dina funderingar, vid oklarheter är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Om du har någon ytterligare fråga får du gärna höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare