Citat från popsånger på varor som bjuds ut till försäljning

Hej! Jag och min syster har tänkt att starta ett företag där vi ska sälja tygväskor och tröjor med tryck. Vi skulle bland annat vilja använda låttexter och låttitlar från t.ex. Håkan Hellström och Veronica Maggio. Vi undrar om vi måste ha deras tillstånd för att använda deras texter? Eller skulle vi kunna välja texten "Känn ingen sorg för mig Göteborg" av Håkan Hellström, trycka texten stort på väskan och nere i högra hörnet skriva Håkan Hellströms namn? Tack på förhand! Magdalena Gustafsson

Lawline svarar

Hej Magdalena,

För att göra som du beskriver måste man ha tillstånd från upphovsrättsinnehavaren

Tillämplig lag är lag om upphovsrätt till literära och konstnärliga verk, som du hittar https://lagen.nu/1960:729#K1.

Enligt 1 § i 1 kap är det den som har skapat ett musikaliskt verk som har upphovsrätten till det. Enligt  2 § innefattar upphovsrätten en uteslutande rätt att framställa exemplar av verket, helt eller delvis, oavsett form, samt att göra verket tillgängligt för allmänheten, vilket bl.a. innebär att bjuda ut verket till försäljning (4:e punkten).

Det är bara upphovsrättsinnehavaren som kan tillåta (licensiera), eller har rätt att, så som du beskriver, framställa exemplar av verket och sedan göra det tillgängligt för allmänheten. Artisterna själva fick upphovsrätten i och med sitt skapande, men de kan sedan ha överlåtit den; det kan vara någon annan som nu är upphovsrättsinnehavare.

Det finns undantag men de gäller för privat bruk och för undervisningsändamål. Man har också en rätt att under vissa omständigheter citera verk, men inte under sådana omständigheter som du beskriver.

Du undrar också om det spelar någon roll om man uppger upphovsmannen. Enligt 3 § har man alltid en skyldighet att göra så, men det påverkar inte rätten att förfoga över verket utan är något som man ska göra när man använder verket med tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

Thomas HefnerRådgivare