Byte av hyreskontrakt

Hej! Vi är ett gift par som bor i en 5:a, våra 3 barn är vuxna och 2 nyligen utflyttade. Kan man byta 1 lägenhet mot 2, där tanken är att en son skulle ta den ena lägenheten och vi föräldrar den andra? Eller är det bara vi som stått på kontraktet som kan byta? Sonen arbetar och har stadig inkomst.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rätten att byta lägenhet med någon eller några andra är reglerad i hyreslagen, och är en rättighet som man som hyresgäst under vissa förhållanden har rätt till.  I rätten att byta lägenheter ingår också byten där flera personer och flera lägenheter är inblandade. Hyreslagen återfinns i Jordabalkens 12e kap, i vilken det inte finns några hinder mot att byta ett hyreskontrakt mot två, oavsett om en av dem som är tänkt att stå på det ena för er nya kontraktet, också står på kontraktet på den lägenhet som ska bytas bort eller ej. Det är alltså möjligt att ni byter er 5a mot två lägenheter, varav ni kommer att skriva er på en, och er son som inte stod på kontraktet till 5an, skriver sig på ett av de nya kontrakten. Hyresvärdarna kommer att behöva godkänna bytena, och baserar sin bedömning av om det är lämpligt på b.la. om ni och er son kommer att kunna klara av att betala hyrorna och är ordningsamma.

Eftersom du skriver att din son arbetar och har stadig inkomst kommer hyran troligen inte att vara ett hinder mot att hyresvärden skulle neka honom. Några andra förutsättningar behöver dock också vara uppfyllda, såsom att hyresnämndens godkänner bytet, att ni har beaktansvärda skäl och att ni bott i lägenheten åtminstone i ett år.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare