Byte av handläggare?

Får grabben byta handläggare på soc för han mår fruktansvärt dåligt med den han har nu för hon är nedlåtande och har inget bra tillmötesgående? Han ringde hem till oss senast idag o grät för att han inte fick byta handläggare och för hennes bemötande

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar om eller när man har rätt till ett byte av handläggare. Om man är missnöjd med handläggningen eller bemötandet inom socialtjänsten så kan man vända sig till en ansvarig chef och framföra sina klagomål och önskan om att byta handläggare, antingen muntligt eller skriftligt.

Ger inte detta ett resultat kan man även kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO) (socialtjänstens tillsynsmyndighet). Dom kan utreda om ärendet har handlagts på ett korrekt sätt. Du når dem på: 010-788 50 00 och kan även läsa mer här.

Jag hoppas att situationen kommer att lösa sig så att din son får det stöd och den hjälp han behöver. Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare