FrågaFAMILJERÄTTGod man12/09/2018

Byte av god man på grund av saknat förtroende

Vilka juridika möjligheter har att man byta "God man" utan någon dokumenterad misskötel? Kommunen bedömmer det endast som ringa försumlighet, men min pappa (som det gäller) har inget förtroende för personen och det samma gäller för oss barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Godmanskap regleras för din pappas fall regleras i föräldrabalken (FB).

Skäl för att entlediga god man

Av 11 kap. 20 § FB framkommer det att en god man kan entledigas om hen inte längre är lämplig att inneha uppdraget som god man. Olämpligheten kan komma från att den gode mannen har gjort sig skyldig till missbrukad eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag eller kommer på ekonomiskt obestånd och detta medför olämplighet för uppdraget. Det kan även finnas andra orsaker till olämpligheten.

Att ansöka om entledigande av god man

Som närmaste släkting kan du ansöka om att entlediga din pappas gode man (11 kap. 15 första stycket och 21 § FB) och det är överförmyndaren som har tillsynen över gode mannen, det framkommer av 16 kapitlet i FB. För att framföra klagomål och ansöka om entledigande av din pappas gode man ska du vända dig till överförmyndaren i den kommun som din pappa är folkbokförd i (16 kap. 2 § FB). Om det inte finns någon överförmyndare i den kommunen behöver du vända dig till dig till överförmyndaren i Stockholm (16 kap. 2 § FB).

Min rekommendation

Några råd om du väljer att ansöka om entledigande. Skriv i detalj vad som har hänt och vad du och de andra upplever som fel. Det underlättar överförmyndarens arbete om hen vet varför Ni saknar förtroende för gode mannen.

Ni är fria att ta upp vilken bevisning ni vill, det betyder att "dokumenterad misskötsel" inte endast behöver vara dokumentation från ett offentligt organ eller företag (jag tolkar att du menar "dokumenterad misskötsel" såsom en journalanteckning från exempelvis överförmyndaren eller ett sjukhus, eller liknande). Det kan även vara sms-konversationer, foton, videoupptagningar, utsagor från personer och så vidare.

Jag hoppas du har fått svar på dina funderingar. Du är varmt välkommen och höra av dig ifall du har några ytterligare funderingar eller frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare