FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2016

Byte av efternamn för barn

Jag och min sambo gifte oss och han tog mitt efternamn men skilde oss men fortsatte som sambo och han behöll mitt efternamn samt alla barnen har mitt efternamn. Nu har vi gift oss igen och då ville han vi skulle ta hans efternamn och det gjorde vi, jag trodde dock att dom små barnen skulle byta efternamn automatiskt när vi gifte oss och tog samma efternamn men nu blev jag osäker och undrar om man måste fylla i en anmälan om efternamns byte på barnen trots dom är våra gemensamma och jag tagit sambons efternamn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett efternamn som ett barn förvärvat vid födseln kan genom en anmälan till Skatteverket bytas till ett annat efternamn som bärs av någon av föräldrarna enligt 5 § 1 st. namnlagen (1982:670) (NL) (https://lagen.nu/1982:670#P5S1). Genom en anmälan till Skatteverket kan byte även ske till ett efternamn som någon av föräldrarna senast burit som ogift, se 5 § 2 st. NL (https://lagen.nu/1982:670#P5S2). Anmälan om byte av namn ska göras av vårdnadshavarna och båda föräldrarna ska underteckna anmälan. Är barnet mellan 12 och 18 år ska det själv samtycka till namnändringen.

Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § NL att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa, se 6 § NL (https://lagen.nu/1982:670#P6S1).

I ert fall verkar det som att ni båda är vårdnadshavare av barnen, därför ska ni skriva en anmälan till Skatteverket som samtyckts av barnen om de är över 12 år. Anmälan lämnas in till ert skattekontor. Skatteverkets blankett om namnändring hittar ni här.

Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare