FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/02/2017

Byte av bostadsrätt

GÅVA AV BOSTADSRÄTT

2017-01-29 i Gåvoskatt

FRÅGA

Två syskon vill byta bostadsrätt i samma förening. Båda äger sina bostäder som är betalda. Men marknadsvärdet ligger på broderns på ca 800 tusen och på systerns på 600 tusen. De vill att allt ska gå rätt till med överlåtelsekontrakt och annat. Hur gör de så att skatten blir så liten som möjligt.Kan man ge varandra lägenheterna som gåva?Orsaken till bytet är att systerns familj växt och de behöver större.

SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga har faktiskt ett väldigt enkelt svar: det är fullt möjligt att ge bort en bostadsrätt som gåva! En gåva ger heller inte upphov till några beskattningskonsekvenser, vilket följer av Inkomstskattelagen 8 kap. 2 §. Man kan alltså ge bort en lägenhet som gåva utan att mottagaren beskattas.

Vad gäller själva överlåtelsen är kravet att ett avtal upprättas och undertecknas av både köparen och säljaren (i ditt fall gåvogivaren och gåvotagaren). Ett exempel på en blankett man kan använda sig av finns här.

Hör gärna av dig om du har fler funderingar

Gustav Sannegård

Följdfråga. Jag fick ett tydligt bra svar av er men undrar ändå. Kan båda ge sina bostadrätter till varandra som gåva. Jag läste någonstans att OM man ger bort en gåva så får man inte ta emot en av samma värde?? Och att byte räknas som försäljning...

Så bara för att blir riktigt klok :)

Kan systern ge sin lägenhet till brodern, samtidigt som brodern ger henne sin? Som gåvor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som sagt är det sant att gåvan är skattefri. Det är dock så att en nödvändig förutsättning för att en gåva ska föreligga är att överlåtelsen måste ha benefikt syfte. Ifall mottagaren utför någon motprestation (till exempel, ger sin lägenhet till givaren) handlar det om så kallade blandade fång.

Anledningen till att gåvan är skattefri är dels att detta uttryckligen stadgas i lagen (inkomstskattelagen, i det följande IL, 8 kap. 2 §), dels att gåvan inte anses utgöra en avyttring (IL 44 kap. 3 §). Ett byte utgör emellertid en avyttring (IL 44 kap. 3 §): ett byte består av en avyttring av den bortbytta tillgången samt ett köp av den tillbytta tillgången. Eventuell kapitalvinst vid sådana avyttringar beskattas normalt i inkomstslaget kapital, eftersom det handlar om privata personer (IL 41 kap. 1 §, 42 kap. 1 §).

Beräkning av kapitalvinsten för beskattningen utförs som följande: man subtraherar sitt omkostnadsbelopp (anskaffnings- plus förbättringsutgifter) från ersättningen (IL 44 kap. 13-14 §§).

Nu har vi konstaterat att bytet skall beskattas. Principen som gäller vid byte av bostadsrätter är delningsprincipen. Detta har reglerats i praxis. Jag förklarar strax hur principen aktualiseras i ditt fall.

Brodern anses avyttra sin bostadsrätt som är värd 800 tkr för 600 tkr. Då ersättningen understiger marknadsvärdet, anses 75% (600/800) av hans bostadsrätt såld till marknadsvärdet och 25% överlåtit som en gåva.

För det första innebär detta att han får använda 75% av sitt omkostnadsbelopp (anskaffnings- plus förbättringsutgifter) för beräkning av kapitalvinsten. För det andra att systern ska använda broderns omkostnadsbelopp för 25% av bostadsrätten, när hon avyttrar den i framtiden (kontinuitetsprincipen, IL 44 kap. 21 §). Jag kommer inte fortsätta med förklaringen därför att den blir komplicerad och du inte angivit några sådana uppgifter. Du är förstås välkommen att återkomma med följdfrågor om detta.

Systern avyttrar sin bostadsrätt som är värt 600 tkr för 800 tkr. I detta fall handlar det 100% om ett köp och beräkning av kapitalvinst utförs normalt (ersättningen minus omkostnadsbeloppet).

Slutligen skulle jag vilja påpeka att de, ifall de bosätter sig i de nya bostäderna senast de 2 maj året efter bytet, har rätt till uppskov med betalning av skatt (IL 47 kap. 7, 9 §§). De måste, dock, ta upp 1,67% av kapitalvinsten som schablonintäkt (IL 47 kap. 11 b §).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning, rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare