Byta förvaltare?

Hej! Jag har en förvaltare som inte sköter sitt arbete. Jag skulle ha fått 500 kr extra nu till midsommar för att köpa mat, som man har när det är midsommar, t.ex. nypotatis, matjessill m.m. Har varit i kontakt med honom och vi har kommit överens om att han sätta in pengar på mitt konto, men detta har inte skett, och jag har ringt upp honom, och han har lovat sätta in pengarna på mitt konto! Han har lurat mej flera gånger, inga pengar kommer in till mitt konto, har ringt upp honom och han säger bara att han har satt in pengarna, han bara ljuger för mig hela tiden. Nu är jag trött på honom, det är ingen ordning och reda på honom, han lurar mig gång på gång. Han missköter sitt arbete. Jag vill ha en annan förvaltare som gör sitt jobb, hur kan jag få det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar det du har fått vara med om.

Förvaltarskapet
En förvaltare inrättas för att bevaka en persons rätt, förvalta dennes egendom och mer generellt sörja för personen. Förvaltaren har ensam rådighet över den enskildes egendom, och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget. För att en förvaltare ska få företa en viss rättshandling åt den enskilde personen behövs alltså inget samtycke (till skillnad från exempelvis ett godmanskap där samtycke typiskt sett krävs).

Byte av förvaltare
Om man är missnöjd med sin förvaltare, eller misstänker att förvaltaren förskingrar pengar eller på andra sätt beter sig oärligt gentemot den enskilda personen, kan man vända sig till överförmyndarnämnden i den kommun man bor i. Nämnden utövar tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning, i syfte att garantera rätten åt personer som inte har möjlighet att ta hand som sig själva eller sin egendom. Dit kan du vända dig med dina klagomål och beskriva vad det är som inte har fungerat. Nämnden kommer sedan fatta ett beslut - antingen att man ska göra ett byte eller inte.

För att försöka byta förvaltare ska du alltså vända dig till överförmyndaren i din kommun.

Lycka till!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare