Byta efternamn till fosterfamiljens som vuxen

Hej, Jag är vuxen nu och ör uppvuxen i en fosterfamilj jag vill nu byta till deras efternamn och jag har deras samtycke, hur går man praktiskt till? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av lagen om personnamn (PNL).

Krav för att byta efternamn till fosterfamiljens efternamn som vuxen

En vuxen person kan byta sitt efternamn till fosterfamiljens (idag kallad familjehem) efternamn med stöd av 13 § 1 st. PNL pga särskilda skäl. Paragrafen öppnar upp möjligheten för personer att kunna byta efternamn trots att det egentligen föreligger hinder mot namnbyte. Dessa hinder utgör i första hand ett skydd för enskilda intressen. Ett exempel på hinder är att efternamnet du vill byta till lätt kan förväxlas med efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära (15 § 1 st. 1p. PNL). Bedömningen görs individuellt i varje enskilt fall huruvida det föreligger särskilda skäl för namnbyte trots hinder. Om sökanden inhämtat samtycke från fosterfamiljen som lagligen bär efternamnet denne vill byta till, kan det ge stöd till särskilda skäl. Det enskilda skyddsintresset kränks därmed inte på så sätt eftersom att fosterfamiljen själva samtyckt till ändringen av efternamn (RÅ 1997 ref. 37).

Tillvägagångssätt

En ansökan om ändring av efternamn ska lämnas till Skatteverket (3 § PNL). Ansökan ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om:

  1. sökandens namn och personnummer eller samordningsnummer,
  2. sökandens adress och telefonnummer,
  3. det som yrkas, och
  4. de omständigheter som åberopas till stöd för ansökan (37 § PNL)

Skulle du få namnbytet nekat så kan du alltid överklaga Skatteverkets beslut till allmän förvaltningsdomstol (42 § PNL).

Slutsats

För att kunna byta efternamn till fosterfamiljens efternamn som vuxen krävs särskilda skäl. Omständigheten att du inhämtat samtycke från din fosterfamilj vad gäller namnbyte ger stöd till särskilda skäl. Du kan alltid skicka in en ansökan till Skatteverket om byte av efternamn och låta dem göra en individuell bedömning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare