FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/04/2016

Byta efternamn på barn

Jag är gift i dag men vi bor inte ihop och har ett gemensamt barn som nu är 2,5 månader,

vårt barn är skrivet hos min fru,

min fru heter i efternamn Norberg Lindström, alltså Norberg som mellan namn,

jag heter Lindström i efternamn,

vår barn heter nu Lindström i efternamn,

vi skall nu skiljas och då kommer min fru bara heta Norberg och jag heta Lindström,

har min fru rätt att byta efternamn på vårt barn till Norberg eller hur är det reglerat,

jag vill ju naturligtvis att hon bara heter Lindström i efternamn,

varma hälsningar

Arne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen som reglerar sådant här heter Namnlagen. För att byta namn ska en ansökan, och för barn krävs det att vårdnadshavarna gör det. Är ni båda två vårdnadshavare för barnet, vilket jag utgår ifrån då ni är gifta, krävs samtycke från er båda två.

Så din fru kan inte utan ditt samtycke, om du är vårdnadshavare, själv ansöka och få beviljat ett namnbyte på ert barn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars, kommentera här nedanför med fler frågor så besvarar jag det!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare