FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2019

Byta barnens efternamn från biologiska pappans efternamn till nya makens efternamn

Hej, jag har ensam vårdnad om mina två barn 9 & 6. Jag har tidigare varit gift med deras biologiska pappa. Han har ingen kontakt med dem alls och är inte delaktig i deras liv. Nu är det så att jag har träffat en ny man sen några år tillbaka och vi ska ha barn i dec och gifta oss nu i höst. Mina barn vill heta samma som han o jag kommer göra. Hur gör jag för att byta efternamn på dem? Den biologiska pappan kommer aldrig skriva under att dem ska byta namn till min nya mans namn. Men min nya man vill att alla ska heta samma även om han inte adopterar barnen. Kan jag bara lägga till så dem får dubbla efternamn utan godkännande av biologiska pappan isf duger det eller kan jag som ensam vårdnadshavare byta efternamn på barnen? Vill verkligen inte att dem ska känna sig utanför sen. Dem vill inte ha med biologiska pappan o göra.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

För att byta barnen ska byta efternamn när endast en förälder har vårdnaden om dem krävs det antingen:

1) Att den andra föräldern (den som ej har vårdnad) samtycker till detta, eller

2) Att en domstol förklarat att bytet är förenligt med barnens bästa (34 § lagen om personnamn)

Det går inte för mig att med säkerhet säga hur en domstol skulle bedöma detta fall, men eftersom barnens vilja beaktas - och detta mer och mer ju äldre de är - och de vill byta efternamn finns det en stor sannolikhet att domstolen skulle anse att det är förenligt med barnens bästa.

Lawline RådgivareRådgivare