FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2019

Bundenhet vid kortfattade avtal

Hej!

Jag har jaktmark och där jagar grannarna gratis, de har gjort så sedan den tidigare ägarens tid. Min tanke var först att skriva ett avtal med dem men det har inte blivit av. Om jag mailar till dem att de är fria att jaga där tills vidare, hur bunden blir jag då? Kan jag kräva att de slutar jaga när jag så önskar? Är det bara att meddela dem då? (Jag bor inte där.)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att dina grannar får jaga gratis kan ingen påstå att det handlar om ett så kallat arrendeavtal (ett avtal då en markägare ger en fysisk person rätt att använda markägarens mark). Avtalets rättsverkningar blir därför oklara.

Om du skulle vilja avbryta avtalet och dina grannar skulle invända mot detta så kan det behöva ske av tolkning av avtalet, dvs. man måste ta hänsyn till sådant som inte står utskrivet i text, sådant som har avtalats muntligt sedan tidigare osv. En viktig juridisk princip är dock att den som påstår något har bevisbördan för detta, så om dina grannar till exempel skulle hävda att de ska få jaga på din mark för all evig framtid så är de upp till de att bevisa att så är fallet – och finns det inget skriftligt avtal så blir det svårt att bevisa. Dessutom är det faktiskt du som äger marken (äganderätt) och lånar ut denna utan avgift, något som förmodligen skulle ge dig en stor fördel i en sådan avtalstolkningssituation.

Jag skulle dock starkt rekommendera dig att skriva ett mer utförligt avtal där avtalets längd och uppsägningstid finns tydligt utskrivet. På så sätt blir det lättare för dig att häva avtalet i framtiden. Du kan få hjälp av Lawlines jurister att göra detta här!

Hanna KanonRådgivare