FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/08/2020

Bunden av avtal om hundförsäljning?

Hejsan!

om ens ex kille har köpt en hund till mig och den står på mig och jag har tagit hand om den och betalt mat försäkring och veterinär kostnader och allt!

Nu till frågan vi har ett avtal på vanligt A4 papper där det står att om jag säljer hunden ska han få pengarna från försäljningen! Men om jag säljer hunden och får vi säger 15 000 tusen kan jag dra kostnader ifrån den summan vad han kostat mig ifall jag har kvitto och så på sakerna? Eller jag är juridiskt bunden till avtalet att varenda krona ska gå till exet som köpt hunden?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. För denna typ av avtal finns det heller inga direkt särskilda formkrav som avtalet måste uppfylla för att det ska vara gällande. I och med att ni också har ett skriftligt avtal kan det vara svårt för dig att häva att ni skulle ha avtalat något annat.

I 3 kap. avtalslagen finns det vissa grunder för vilka avtal inte ska gälla, men dessa innebär bland annat tvång och utnyttjande av annans beroende ställning vilket jag inte tror kommer vara gällande i din situation utifrån din fråga.

Om ni inte har avtalat något om dina utgifter för hunden så är det inget som du bara kan dra av. Det ni är juridiskt bundna av är det som framgår av avtalet. Om du däremot kan komma överens med ditt ex om att dra av de kostnaderna är det inget problem. Om ni inte kan komma överens är du dock tyvärr bunden av det ni har avtalat om.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare