FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/03/2019

Bundehet vid köp

Kan en säljare på tradera häva en genomförd budgivning? Jag som köpare har betalt varan men säljaren hävdar att hon utifrån affektionsvärde kan ändra sig enligt 23 paragrafen köplagen. Kan jag kräva att köpet ska genomföras?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att avtal skal hållas. I ditt fall så har personen ifråga lagt ut en annons på tradera, ett så kallat anbud och när du köpte varan, så har ni ett avtal. Det finns många sätt för en köpare eller säljare att dra sig ur ett avtal, i det här fallet så hävdar säljaren att denne med stöd 23 § köplagen kan dra sig ur.

23 § KöpL tar hänsyn till om säljaren inte kan fullgöra avtalet på grund av ett hinder som denne inte kan överkomma. Ett exempel är om det skulle kräva abnormt stora uppoffringar för att fullgöra avtalet. I det aktuella fallet föreligger inget sådant förhållande, säljaren åberopar enbart affektionsvärde. 23 § köplagen behandlar inte affektionsvärde, utan enbart fysiska eller ekonomiska aspekter. Därmed kan säljaren inte med rätt hålla kvar i varan utan är skyldig att leverera den till dig då du har betalat för den.

Tittar du även i 23 § sista stycke KöpL så framgår det att du måste framställa ett krav att du vill ha denna vara och att säljaren ska fullgöra sin del av avtalet, dvs att leverera varan. Således, meddela säljaren att du kräver att denne levererar varan samt att denne inte har rätt enligt 23 § KöpL att hålla inne leveransen, då affektionsvärde inte omfattas av 23 § KöpL.

Tack för din fråga och har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare