Brytdagen för ansökan om äktenskapsskillnad

Den verkliga brytdagen.

Min maka har ensam sänt en stämning om äktenskapsskillnad. Hon viftade med ärendena. Frågan blir har talan om äktenskapsskillnad väckts den dagen tingsrätten mottog hennas ansökan eller den dagen jag delges stämningen och skickar tillbaka kvittot? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Brytdagen, som också kallas den kritiska tidpunkten, är den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, vilket är då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten (9:2 ÄktB). Detta innebär att bodelningen ska göras utifrån hur egendomsförhållandena såg ut den dagen (brytdagen), alltså ska de tillgångar och skulder som förelåg på brytdagen tas upp i bodelningen till det värde de hade då. Tillgångar och skulder som uppkommer efter denna dag ska inte tas med i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare