Bruka narkotika i Spanien

Vår 19-åriga son blev häktad igår kväll i Spanien. Han såg polisen, blev rädd och sprang polisen sprang efter och ska ha sparkat honom i huvudet. Han hade 2 g cannabis på sig och blev häktad. Som jag förstått det är det lagligt att inneha cannabis för eget bruk? Vad har han för rättigheter, kan vi göra något, vad kan han få för straff? Fick bara prata med mig i en minut enligt polisen och son sa att han var tvungen att stanna i häktet tills idag eller måndag morgon.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan rör spansk straff- och processrätt, medan vi på Lawline endast är lärda i svensk rätt. Jag rekommenderar dig därför att istället vända dig till en jurist som är verksam i Spanien.

I Sverige (jag kan som sagt inte uttala mig om spansk rätt) är det straffbelagt att inneha cannabis för eget bruk (1 § narkotikastrafflagen). Narkotikabrott är straffbelagt med fängelse. Rör det sig om 2 gram hade det i Sverige med all sannolikhet räknats som ringa narkotikabrott, med straffskalan böter till fängelse sex månader (2 § narkotikastrafflagen).

Jag kan med säkerhet säga att det under alla omständigheter är otillåtet och straffbelagt för poliser i Spanien att sparka personer de gripit i huvudet, eller överhuvudtaget använda grovt våld mot någon de förstår har två gram cannabis på sig.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare