Brottsrekvisit för bedrägeri

Jag lånade 800kr av en privat person och har inte kunnat betala tillbaka det pga att jag blev av med min inkomst. Och jag har förklarat detta för personen ifråga men han hotar med polisanmälan och säger att jag kommer bli åtalad för bedrägeri osv.

Kan det gå så långt för den summan? Kan jag bli åtalad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet bedrägeri

Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år, se 9 kap 1 § Brottsbalken.

För att någon ska ha gjort sig skyldig till bedrägeri krävs att alla rekvisit i brottsbeskrivningen är uppfyllda. Det första brottsrekvisitet är ''vilseledandet''. För detta krävs i ditt fall att du visste att du inte skulle kunna betala tillbaka pengarna när du tog lånet. Det krävs att du medvetet ska ha lurat personen att låna ut pengarna. Det skulle till exempel varit fallet om du ljög om att du har en god ekonomi, när du egentligen vid tillfället då du tog lånet visste att din ekonomiska situation var ansträngd.

I din situation verkar det som att du inte visste att du inte skulle kunna betala tillbaka pengarna vid tillfället då du tog lånet. I sådana fall har du inte gjort dig skyldig till något brott.

Ränta och betalningskrav

Från förfallodatumet på skulden har personen som du har lånat pengarna av rätt till dröjsmålsränta. Man räknar från den dagen då personen som du har lånat pengar av krävde att du skulle betala tillbaka. Dröjsmålsränta utgår med ca 9 % enligt räntelagen (om ni inte har kommit överens om något annat), d.v.s. ca 6 kr i månaden.

Personen som du är skyldig pengar kan vända sig till Kronofogden med ett betalningskrav mot dig. Då riskerar du att få anmärkningar som kan leda till försvårande möjligheter för framtida lån.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen eller till vår juristbyrå på info@lawline.se

Carl Trolle OlsonRådgivare