Brottsligt att radera bilder?

Hej! Om jag förstår det rätt så äger den som har tagit ett foto själva fotografiet. Min före detta sambo har haft en större mängd foton av mig och mina barn på sin mobiltelefon, foton som jag har bett honom att ta på oss vid olika tillfällen under flera års tid. Han hade själv inget större intresse av att fotografera oss så jag fick oftast be om det. Under dessa år bad jag många gånger att han skulle säkerhetskopiera bilderna samt skicka dem till mig då jag var rädd att de skulle försvinna om något hände med telefonen. Han bekräftade att han skulle ge mig korten många gånger men gjorde det aldrig. När förhållandet tog slut sa han att han hade raderat alla foton på mig och mina barn. Jag vet inte säkert om han har gjort det eller om han bara säger det. Oavsett vilket är syftet med att säga det att få mig att må mycket dåligt då han vet hur mycket korten betyder för mig. Det är flera år av mitt och barnens liv som bara är borta i så fall. Jag undrar om jag har några rättigheter alls i detta fall när det gäller att få korten när de är tagna av honom med hans telefon (på min önskan om att få fotona och har blivit lovad att få dem)? Han har bettet sig mycket illa mot mig i övrigt och att radera korten (eller bara säga det) är en del av hans strategi i att göra mesta möjliga skada mot mig. Har han begått något brott om han har raderat korten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det stämmer som du säger att den som tar bilderna har upphovsrätt till dessa. Detta framgår av URL 1:1 st. 1 p. 5. Att din exsambo har upphovsrätt till bilderna medför att han får generellt sätt förfoga över dem som han vill. Det innebär tråkigt nog att det inte är brottsligt om han skulle ta bort bilderna.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga och att situationen löser sig på ett positivt sätt!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta

Josef Lindström HabtaRådgivare