FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/05/2020

Brottsligt att köra ifrån Polisen?

Tjena!

Blev tagen av polisen efter att jag hade försökt att åka ifrån dem. Åkte lite för fort förbi dem och fick panik och gasade på. De fick stopp på mig efter några minuter då gasvajern gick av. De använde sig av överdrivet våld (batong) när jag låg ner på magen efter att de hade slängt ner mig på marken.

Min fråga till er är vad jag kan förvänta mig för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst så är det inte brottsligt i sig att undvika eller köra ifrån polisen, du kan alltså inte få någon påföljd för just det. Däremot kan fortkörning eller någon annan trafikförseelse komma på tal i samband med flykten från Polisen.

Vad gäller fortkörning så kan man dömas för vårdslöshet i trafik enligt 1 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Den som gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik av normalgraden brukar dömas till dagsböter (1 § första stycket), men om brottet är grovt kan fängelse övervägas (1 § andra stycket). Ibland kan körkortet dras in, isåfall beslutar Transportstyrelsen om en så kallad "spärrtid" som avser tiden från den dagen Polisen tog körkortet. Att få sitt körkort indraget är dock inget straff i juridisk mening.

Vilken påföljd man får beror på om brottet är att anse som ringa eller grovt, vilket är en bedömning som görs i varje enskilt fall. Faktorer som kan spela roll vid utdömandet av straff är bland annat vilken hastighet du körde i, vad hastighetsbegränsningen var på vägen du körde på och huruvida det var en förstagångsförseelse eller inte. Vi på Lawline skulle därför behöva mer information om händelsen för att kunna bedöma vilket straff du har att vänta dig. Frågor om böter, erkännande eller förnekande av förseelsen, handläggs av polis och åklagare. Vad du kan göra är att kontakta Polisen och fråga om de har något ärende mot dig, om Polisen eller åklagaren redan har beslutat att inleda en förundersökning/brottsutredning så kan du ha rätt till en offentlig försvarare.

Lag om straff för vissa trafikbrott hittar du Här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia ViklundRådgivare