FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/10/2013

Brottskodning

Undrar vilket straff som kan komma om man är misstänkt för brottskod 5005, 5010 och 5011? Mvh Maria

Lawline svarar

Hej Maria!

Brottskodning är ett system med unika koder för varje brott och används av Brottsförebyggande rådet främst  i syfte att föra statistik över brott som begås i Sverige.

De koder du frågar om rör olika typer av narkotikabrott och reglerna finns främst i Narkotikastrafflagen (1968:64). Brottskod 5005 rör överlåtelse av narkotika eller vårdslöshet med narkotika, brottskod 5010 rör innehav av narkotika och brottskod 5011 rör bruk av narkotika.

Rent generellt kan sägas att straffet för grovt narkotikabrott består av fängelse i mellan två och tio år (NSL 3 §), att straffet för narkotikabrott normalgraden består av fängelse i högst tre år (NSL 1 §) samt att straffet för ringa narkotikabrott består av böter eller fängelse i högst sex månader (NSL 2 §). Straff kan till och med bortfalla helt och hållet om handlandet bedöms som ett ringa fall av vårdslöshet med narkotika (NSL 3a §).

Huruvida ett narkotikabrott bedöms vara av normalgraden, grovt eller ringa bedöms främst utifrån vilken typ av narkotika det är samt hur stora mängd det rör sig om (NSL 2 – 3 §§). Rent generellt kan sägas att en drog som bedöms som farlig och som hanteras i stor mängd ger avsevärt hårdare straff än en mindre farlig drog som endast innehas för eget bruk.

Utan att veta mer om vad som hänt eller veta mer om gärningsmannens situation är det svårt att uttala sig mer specifikt än så här.

Hoppas svaret var till någon hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare