FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/05/2022

Brottets karaktär, vad innebär detta?

Hej! Vad innebär brottets karaktär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Begreppet brottets karaktär kan förklaras på ett flertal olika sätt. Det kan finnas ett flertal olika sätt som ett brott kan förövas på. Exempelvis kan sättet som ett brott utförts på skilja sig, i förhållande till andra brott. Ett konkret exempel är om gärningspersonen exempelvis använt sig av tillhyggen vid utförandet av en misshandel, i förhållande till om inget tillhygge använts (jfr exempelvis 3 kap. 5 § brottsbalken för ringa misshandel, och grov misshandel som återfinns i 3 kap. 6 §)

En annan skillnad kan göras beträffande mot vem brottet är riktat mot, om de exempelvis riktats mot den svenska staten eller en fysisk person. Vidare kan en distinktion göras i våldsbrott, sexualbrott m.m. Dessa brott regleras i särskilda kapitel i brottsbalken. Begreppet brottets karaktär kan även ha betydelse vid en ev. påföljdsbestämning.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare