FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/09/2019

Brott som inte kan leda till fängelse

Vilka brott kan aldrig leda till fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns väldigt många brott som inte kan leda till fängelse. För varje brott står det i den aktuella paragrafen vilket straff som maximalt kan följa av brottet.

Som ett exempel står det vad gäller brottet förargelseväckande beteende (se 16 kap. 16 § Brottsbalken) att den som begår brottet "döms till penningböter". Detta innebär att enbart penningböter får dömas ut, och alltså inte fängelse.

Var det något specifikt brott du tänkte på? Annars rekommenderar jag dig att kolla i Brottsbalken (där de flesta brotten finns med, med undantag för bl.a. trafikbrott) där du hittar brottens straffskalor.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare