Brott och påföljd

Hej!

Det är så att jag har blivit stämd och kallad till tingsrätten. För ett år sen åkte jag fast för stöld i en matbutik då jag glömt att betala vissa varor. Summan blev 1440kr. Väktaren påstod att jag hade öppnat en kartong och tagit ut en vara och gömt den i vagnen. Kameran i butiken visade ingen så är det väktarens ord som gäller då?? Eftersom åklagaren har har stämt mig nu är det väktarens ord som är deras vittne?? Jag förklarade för väktaren att jag glömde totalt att betala för varorna då jag hade ett skrikande barn i vagnen. Han ville inte lyssna och ringde till polisen och dom kom och förhörde mig. Jag förklarade för polisen samma sak och visade även att jag hade pengar på kontot. Har aldrig hänt mig förut och är väldigt nervös då jag jobbar under försvaret där man inte får ha en prick i registret. Vad tror ni kan hända. Då fängelse ligger i skalan.

Orolig småbarnsmamma!!!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag delar upp din fråga på två delar, den första om hur brottet stöld fungerar och den andra om hur en eventuell rättegång kommer fungera.

När det rör sig om en misstanke om stöld gäller följande för att du ska kunna dömas.

Du ska;

1. Olovligen ha tagit något 2. Det du tar ska innebära skada för den som förlorar föremålet 3. Du ska ha uppsåt (vilja) att tillägna (göra till ditt) dig det du stulit

Det du sannolikt faller på här är att du inte hade viljan att ta det utan enbart glömde betala. Det är svårt att säga mer konkret bara på informationen i frågan, men det låter som om brottet brister.

Angående rättegången fungerar det såhär. Det finns möjlighet att döma om man bara har ord mot ord om annan utredning täcker detta. Det ska som huvudregel då lämnas teknisk bevisning som stödjer stölden. Videokameran eller dylikt. På informationen i frågan verkar det som om detta inte täcks av bevisningen.

Om du döms för brottet börjar man som huvudregel längst ner i straffskalan. Det lägsta fängelsestraff man kan döma ut är 14 dagars fängelse. Med tanke på att beloppet är så lågt och du beskriver det som en stressig situation är det sannolikt där det börjar för dig. Men du kommer med största sannolikhet inte att behöva sitta i fängelse.

När den föreslagna fängelsetiden är kortare än ett år tittar domstolen alltid på om det är möjligt att döma ut en annan påföljd än fängelse. I ditt fall kommer det i sådana fall bli aktuellt med villkorlig dom (vilket då i princip betyder att du avtjänar ditt straff hemma).

Det är svårt att ge mer rådgivning utifrån informationen i fråga, men hoppas du fått lite klarhet i dina funderingar. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa nya eller ringa oss på vår gratisrådgivning. Du når den på 08-533 300 04 mån-fre 10-16.

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare