Brott mot upphovsrätten att sälja sammanfattningar av andra böcker?

Hej!

Min universitetskamrat och jag hade en diskussion som kretsade kring upphovsrätt. Vi är inte helt säkra på vem som har rätt, kanske ni har?

Min vän hade stött på ett företag som köper upp universitetsanteckningar och studenters sammanfattningar av böcker och sedan säljer dem vidare till nya studenter.

Vad vi inte är säkra på är ifall detta är lagligt eller ej. Kan detta ses som ett brott mot upphovsrätten för nämnda böcker (säg en sammanfattning på 10-20 sidor av en bok som är cirka 500 sidor).

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Vi beklagar för sent svar. Vårt system är inte felfritt och det händer att vissa frågor helt enkelt prioriteras bort helt och hållet.

För att svara på din fråga beror svaret mycket på hur sammanfattningarna ser ut. Att företag "köper upp" anteckningar och sammanfattningar i sig är helt lagligt. Innebörden av uppköpen är att upphovsrätten (om sådant fanns för anteckningarna och sammanfattningarna) överlåts från studenterna till företaget.

Det kan däremot, som du säger, vara ett brott att publicera dessa böcker beroende på hur sammanfattningarna ser ut. Det är nämligen inte innebörden i boken i sig som är skyddat av upphovsrätten, utan det är hur formuleringen ser ut. Det innebär att om vissa sammanfattningar är formulerade på ett alltför liknande sätt som en del i boken föreligger intrång - vilket mycket väl kan vara fallet när långa texter sammanfattas. Det kan räcka med att en längre mening kopieras för att upphovsrättsligt intrång ska föreligga.

Svaret på din fråga beror alltså på hur sammanfattningarna var formulerade!

Lawline RådgivareRådgivare