Brott begånget av minderårig

Hejsan, en nära vän till mig var inne på Coop ett par dagar sen. Denna person skulle köpa salladsbar, sedan när hon skulle väga så tog hon Borg lite vikt från vågen med syfte att göra maten lite billigare. Denna person betalar sedan i självskanning-kassan och gör sig redo för att bege sig ut. På vägen ut så kommer en som jobbar där och ber om att få se hennes kvitto, sedan tar han maten ifrån henne och går och väger den, samt säger han "du försökte lura oss på pengar". Min vän skämdes och istället för att säga sanningen så ljög hon. Mannen som jobbade i kassan bad henne därefter att betala originalpriset för maten utöver det hon betalade tidigare. När hon sedan undrar om hon kommer avdrag säger personalen att iom att hon försökte lura de på pengar så ska hon antingen betala på nytt eller så tar han maten. Därefter sa min vän att han istället skulle ta maten och gick ut därifrån. Kan min vän bli åtalad/polisanmäld för snatteri nu? Hon betalade 40kr i början och originalpriset var egentligen 87kr. Hon har precis fyllt 16 och är väldigt bekymrad. Hon ångrar det hon gjorde, borde hon gå tillbaka och be om ursäkt eller borde hon bara vänta och se?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller brottet ringa stöld (f.d. snatteri) så har personalen stoppat henne på vägen ut och brottet (BrB) 8 kap. 2 §. är således inte fullbordat eftersom hon inte passerat sista betalningsmöjlighet. Ringa stöld är heller inte straffbart på försöksstadiet.

Om hon hade lämnat butiken utan att betala fullt pris och blev gripen av personalen med stöd av lag om unga lagöverträdare (LUL) 35 §. skulle hon som sagt blivit misstänkt för ringa stöld enligt BrB 8 kap. 2 §. och butiken hade lämnat ett ersättningsanspråk, alltså en anmodan att betala den resterande summan.

Många butiker idag har interna policys att polisanmäla stölder oavsett om de är ringa. Om personalen i detta fall hade bestämt sig för att göra en polisanmälan så hade hon fått stanna kvar och vänta till dess att polisen kom. Skulle personalen försöka identifiera henne i efterhand skulle detta förstås bli mycket svårt om hon inte är personligen känd av personalen.

Som det nu verkar så har butiken varit nöjd med att hon återlämnat varorna, trots att de i praktiken inte kan säljas på nytt utan får kasseras vilket innebär att hon orsakat en förlust för butiken vilket skulle kunna göra henne skyldig till skadegörelse enligt BrB 12 kap. 1 §. då hon inte betalade det fulla priset.

Troligtvis nöjde sig butiken med de 40 kr hon redan betalt. Skulle butiken mot förmodan anmält händelsen och hon kunnat identifieras så kommer det först och främst hem papper på anmälan. Sedan kommer det att hållas uppföljande förhör med henne samt hennes målsägande fortast möjligt men senast inom 6 veckor enligt LUL 4-5 §§. Mest troligt är dock följande:

1. Butiken har inte brytt sig om att polisanmäla händelsen.

2. Om butiken har polisanmält så kommer förundersökningsledaren att lägga ned ärendet eftersom det blir oproportionerligt att bedriva en hel utredning och rättegång för en så ringa summa mot någon som är så ung, om det inte finns särskilda skäl, t ex att ungdomen förekommer flitigt och det kan vara motiverat att göra en insats t ex med hjälp av socialtjänsten.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare