Bröstarvinges rätt till laglott

Hej

Jag vill göra min son arvlös, men vet att de alltid har rätt till sin laglott. Jag har gjort ett testamente där mina bröder får halva min egendom, det var ett önskemål från min far, då han hjälpt mig med mina affärer. Den andra halvan tillfaller min son enl. lag, om jag då i mitt testamente ger barnbarnen hans laglott, och jag kräver en förmyndare för dessa pengar till barnbarnen är 18 år går det ? och i slutet på testamentet ber min son avstå från sin laglott till förmån för sina egna barn.

Och om då inte min son vill avstå sin laglott för sina barns skull måste han då gå till domstol för att få ut sin laglott.

Måste han stämma sina barn? eller får han sin laglott per automatik

Orsak min son valde bort mig då han var 11år , livligt påhejad av sin mor.

Vi har ingen kontakt idag han trycker bort mig då jag ringer, och jag vill ej smyga på.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvinges rätt till laglott
Som du skriver har bröstarvinge alltid rätt till sin laglott. Detta förutsätter dock att denne påkallar jämkning av testamentet inom sex månader från det att han tagit del av det, annars har bröstarvingen förlorat sin rätt och den fördelning som skett enligt testamentet blir den gällande. Din son kommer alltså inte per automatik att tilldelas sin laglott utan han måste utkräva den.

Kravet på förmyndare
Det finns inget hinder för att sätta upp ett villkor om att barnbarnens arv ska förvaltas av en förmyndare till dess att de fyllt arton år.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare