Bröstarvinges rätt till arv

jag är bröst arvinge med två halv syskon som är särkulls barn. hur stor del har jag rätt till att ärva? Då våran gemensamma mor dog för 8 år sedan, och jag är enda gemensamma barnet. de var heller aldrig gifta. jag tror att min mor testamenterade allt till min far. Nu lever han i ett nytt särbo förhållande. Och har sålt huset som han och min mor ägde gemensamt bland annat. Det var någon som sa att jag skulle ha rätt till pengar ev.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan berör arvsrätt, är således ärvdabalken tillämplig. Du nämner att din mor testamenterade alla pengar till din far, detta går dock inte att göra. Enligt 7 kap. 1 § ÄB har du som bröstarvinge rätt till din laglott, det vill säga, 25 % av hennes kvarlåtenskap. Huvudregeln är att vid makes bortgång, skall den andra maken (din far), ärva allting, enligt 3 kap. 1 § ÄB. När din far sedan går bort, har du rätt till din mors laglott, enligt 3 kap. 2 § 1 st. ÄB.

Förutom din mors laglott, har du enligt 7 kap. 1 § ÄB rätt att ärva 25 % av hans kvarlåtenskap. Detta går inte att testamentera bort.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare