Bröstarvinges rätt att klandra testamente

Hej, jag försöker bringa reda i vad som gäller när min far nu har dött.

Han hade skrivit alla tillgångar (de använt gemensamt under 30 år) så som bostad och fordon på min stymor och testamenterat allt kvarlåtenskap och tillgångar till henne. Han hade också livförsäkring men jag vet inga detaljer kring den.

I testamentet står att min halvbror i händelse av min styvmors död blir ensam arvinge till allt hon efterlämnar, det vill säga allt det som de haft gemensamt under alla år. Det känns märkligt att man kan göra så?

Min far gifte alltså om sig och skaffade ett barn till för ca 30 år sedan. I sitt tidigare äktenskap finns jag som son.

Tacksam för svar (gärna med referens till andra texter att läsa)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingarna (barnen) har alltid rätt till 50% av den avlidnes kvarlåtenskap. T ex om din far har två barn betyder det att ni har rätt till 25% var. Detta kallas laglott. Om din far har testamenterat allt till din styvmor kan du klandra testamentet och få ut din laglott från din fars kvarlåtenskap. Om du vill kan du även klandra testamentet och begära att du får ut din laglott efter din styvmors död. Detta kan du läsa om i kapitel 7 Ärvdabalken.

Det är möjligt att i testamente skriva att någon annan ska ärva kvarlåtenskapen när en testamentstagare avlider. Din far kan alltså skriva att din halvbror ska ärva din fars kvarlåtenskap när din styvmor avlider.

Skriver man över tillgångar i syfte att minska laglotten kan detta tolkas som ett testamente, vilket skulle göra att det ska räknas in i din laglott om du klandrar testamentet. Detta förutsätter att gåvan gjorts nära inpå döden och med syftet att ändra arvsförhållandet. Detta enligt kapitel 7 4§ Ärvdabalken

Tänk på att vissa gåvor mellan makar måste vara registrerade hos Skatteverket för att gälla. Detta kan du läsa om i Kapitel 8 Äktenskapsbalken.

När det gäller livförsäkringen får man själv välja vem som ska vara förmånstagare, du måste alltså vara angiven förmånstagare i försäkringen för att få pengar från livförsäkringen.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare