Bröstarvinges laglottsskydd

Kan min son ta ifrån mej mitt arv efter mina föräldrar när dom avlider ? Om det finns något testamente eller något som säger att han är arvinge ? Han påstår nämligen det.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om dina föräldrar avlider och det inte finns något testamente ärver endast du (och dina föräldrars andra barn, om de har några). Finns det ett testamente som anger att kvarlåtenskapen ska fördelas på något annorlunda sätt har du dock alltid rätt till din laglott. Laglotten utgör halva din arvslott. Dvs, om du är den enda bröstarvingen har du åtminstone rätt till hälften av kvarlåtenskapen, eftersom det utgör din laglott. För att du ska få ut din laglott måste du begära jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare