Bröstarvinge och arv

Hej lawline!

Jag har en knivig situation.. jag har tre systrar varav en av dem är ett särkullsbarn till min far. Vad sker egentligen om min mamma dör? OBS: Pappa och mamma är skilda

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag utgår i svaret ifrån att det inte finns något testamente.

Du har alltså tre systrar samt dig själv varav en av dina systrar är ett särkullsbarn och barn till din far men inte till din mor. Din mamma har alltså tre barn vilka är dig själv och 2 av dina systrar. Ifall hon dör är ni bröstarvingar.

Bröstarvingar ärver tillsammans lika lott efter er mor. Eftersom det inte finns något testamente och eftersom er mor och far är skilda kommer ni att ärva en tredjedel av all kvarlåtenskap var, med full äganderätt. För att kort besvara din fråga så kommer du och dina 2 systrar som är barn till din mor att dela på all hennes kvarlåtenskap.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare