Bröstarvingars rätt till laglott

Hej

min svämor har gått bort och i hennes testamnete ska hennes två barn dela på laglotten och arvslotten ska de skänkas 100.000kr och resten ska ena barnet får . men när hon skrev testamenet hade hon en bostadsrätt och när hon gick bort så hade hon sålt och det som fanns kvar var 150.000kr , och det finns räkningar för cirka 50.000kr ink begravnings kostad. så min fråga är hur ska min sambo göra som ska ärva resten av pengarna ifrån djurensrätt som hon då ville sänka 100.000kr , ska han betala av sin arvslott räkningar och begravnings kostader? kan man bestida detta och behåll allt själv eller hur ska man göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om det finns 150 000 kr i tillgångar och 50 000 kr i skulder efter den avlidne, är kvarlåtenskapen 100 000 kr. Av kvarlåtenskapen är barnen berättigade att få ut sin laglott, vilken är hälften av den summan som enligt lag skulle ha tillfallit barnen om det inte funnits ett testamente, d.v.s. 25 000 kr vardera (7 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). Detta innebär att det finns 50 000 kr kvar som går till Djurens rätt i överensstämmelse med testamentet.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare