Bröstarvingars rätt till efterarv

Gift par där det finns tre bröstarvingar och ett särkullbarn. Modern till bröstarvingarna dör först och nio år senare fadern som är far till särkullbarnet. Hur skiftas arvet? Har bröstarvingarna en innestående arvsrätt efter sin mor?

Undrar särkullbarnet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bröstarvingarna har rätt till efterarv från sin mor innan er fars kvarlåtenskap fördelas. Detta framgår av ÄB 3:1. Efter det att bröstarvingarna fått ut efterarvet av sin mor kommer er fars kvarlåtenskap delas lika mellan alla barnen enligt ÄB 2:1.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare