Bröstarvingars rätt till arv

Hej min far valde att inte va en del av mitt liv när jag föddes då han redan hade en familj, han hade redan ett barn när jag föddes sen ett barn som föddes strax efter mig. min fråga är när han går bort har jag rätt till någonting även om jag inte är inskriven i något testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Barn har som huvudregel rätt att ärva sina föräldrar. Du kommer alltså ärva din pappa även om du inte står med i hans testamente. Din far kan dock i ett testamente begränsa din arvsrätt, men du har ändå alltid rätt att utfå din laglott.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare