Bröstarvingars arvsrätt i ett tidigare samboförhållande

Hej. Min mamma gick bort i Juli, Och hon var sambo .. dom har levt ihop i 40 år. Dom har bott i en bostadsrätt tillsammans under dessa 40år. Dom har skrivit ett samboavtal att bostadsrätten inte ska ingå i bodelningen. Får inte jag och mina syskon nått från bostadsrätten? Gäller inte arvsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om arvsrätt vid ett samboförhållande, lagen som blir tillämplig är Ärvdabalken (ÄB)

Arv

Sambor har inte arvsrätt enligt svensk rätt, det innebär att din mammas sambo inte kommer att ärva din mammas kvarlåtenskap. När en bodelning är det enbart bostad och bohag som delas  upp, 3 § SamboL.

Det innebär att din mammas egendom samt egendom som hon fått genom bodelning kommer du och dina syskon dela på, 2 kap. 1 § ÄB.

Bostadsrätten

Parterna har vad jag förstått det, avtalat om att bostaden inte ska ingå i bodelningen. Det framgår inte vem det är som får bostaden, men du och dina syskon har rätt att få er mammas bodelnings andel. Det innebär att ni i princip kommer träda i hennes plats när en bodelning har skett.

Hoppas att du fick svar på din fråga

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare