Bröstarvingars arvsrätt

Hej jag undrar hur det är juridiskt när min mor skrivit under på att hon inte har några fler bröstarvingar än mina halvsyskon på hennes sida. Hon har nu gått bort och min halvsyster säger att det inte finns något att ärva. Vad har jag för möjligheter till att få något vid bouppteckningen?

Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Enligt 2 kap 1 § ÄB har bröstarvingar rätt att få ut sitt arv först. Det innebär att du och dina halvsyskon ska dela arvet lika mellan er, ni ska vardera få lika stor arvslott. Din halvsyster säger att det inte finns något att ärva. Finns det inget att ärva så kan inte någon av er få någonting. Finns det kvarlåtenskap att ärva så har du rätt att få din kvotdel av kvarlåtenskapen efter din mor.

Beroende på om din mor och far har varit gifta och din far fortfarande är vid liv, så har du enligt 3 kap 1 § ÄB rätt till efterarv. Vilket innebär att du har inte rätt att få ta ut din del av arvet förrän din far dör.

Dina halvsyskon är särkullbarn och har dock rätt att få ut sin del av arvet direkt. Lever inte din far eller har din mor och far enbart har varit sambos så har du också rätt att få ut din del av arvet direkt.

Observera att det kan se annorlunda ut om din mor har testamenterat viss egendom.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare