Bröstarvingars arv

Vår mamma har gått bort. Hon har levt i ett samboförhållande med en man, och de två har 1 gemensamt barn.

Det finns inga papper eller testamente skrivna, vad vi lyckats hitta.

Vad händer med mig och min syster, som altså var hennes första barn?

Hur kommer det att bli med arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken; nedan ÄB, se här.

Sambor ärver inte varandra. Om inget testamente finns, ska ni bröstarvingar ärva hela er moders kvarlåtenskap direkt, 2 kap. 1 § ÄB. Er moders kvarlåtenskap ska delas upp lika mellan er. Ni är tre bröstarvingar, varpå ni ska få en tredjedel var. Sambon har möjlighet att påkalla bodelning varpå värdet av bostad och bohag bodelas, så att sambon tilldelas ett värde ur denna egendom, 8 § sambolag. Om sambon står som ägare på bostad eller bohag, och väljer att inte begära bodelning, kommer ni inte kunna få ut något värde ur denna egendom även om den var samboegendom.

Ni ska alltså ärva er mor direkt med en tredjedel av hela hennes kvarlåtenskap vardera.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare