Bröstarvingar och särkullbarn

Vår mamma har nyligen avlidit,har en halvbror samma mamma men olika pappor.Ett testamente finns skrivet, där vår mamma har lagt sin hsb lägenhet på min avrvslott. Jag får även ut min fars arv efter min mammas bortgång. Behöver jag lösa ut min bror ur lägenheten i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Alla barn är bröstarvingar, bröstarvingar har rätt till laglott (2 kap 1 § ÄB). Som son till er mamma har din bror alltså rätt till sin laglott från er mamma. Laglotten är halva arvet som sedan ska delas på alla bröstarvingar. Eftersom att din mamma har två bröstarvingar är er laglott alltså ¼. Det finns inga regler om vad man ska ärva, laglotten garanterar bara ett vist värde på arvet. Om lägenheten är värt mer än ¾ av arvet efter din mamma måste du alltså köpa loss din bror från den del av lägenheten som han ärver (eftersom han har rätt till ¼ och det inte finns något annat sätt för honom att ärva så mycket måste han ärva en del i huset). Om lägenheten är värd mindre än ¾ behöver du inte köpa loss din halvbror, men han måste få tillgång värde ¼ av arvet oavsett husets värde.

Arvet efter din far som du får ut nu är bara ditt och det behöver du inte dela med din halvbror. Vid beräkning av delar ska alltså bara det som kommer från er mamma användas. Arvet efter din far påverkar inte situationen.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare