Bouppteckning efter adoptivpappa

Hej.

Jag har en pappa som avlidit. Min mamma fick mig innan dom träffades. Jag har en halvsyster.

Hur går det till vid bouppteckningen?

Står det i dödsfallsintyget att jag är adopterad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett adoptivbarn likställs med biologiska barn i juridiskt hänseende, 4 kap 8 § Föräldrabalken. Det innebär att du som adoptivbarn har samma arvsrätt som biologiska barn, 2 kap 1 § Ärvdabalken. Bouppteckningen kommer alltså att gå till precis som vanligt, då du och din halvsyster ärver hälften var. (Din mamma ärver dock först ifall hon fortfarande är i livet.) I dödsfallsintyget medföljer en släktutredning där nuvarande eller tidigare maka och personen i frågas barn står med. I Skatteverkets personbevis finns även data om adoption och biologiska föräldrar.

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare