Bouppteckning

vid boupptäckning ska änkans tillgångar på nordea personkonto reovisas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bouppteckning är en handling som ska redovisa den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Därför är det helt korrekt som du säger att tillgångarna på bankkontot ska redovisas. Värdet på de tillgångar och skulder som finns ska värderas med utgångspunkt som de var vid dödsfallet. Det är väldigt viktigt att denna blir korrekt gjord eftersom att den ligger till grund för när arvet ska skiftas. En bouppteckning ska göras inom tre månader från dödsfallet och sedan lämnas in till Skatteverket efter senast ytterigare en månad. En del information om hur du går tillväga finns på Skatteverkets hemsida som du hittar här. Vidare rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon av våra erfarna jurister för att få mer hjälp i hur ni ska gå tillväga. Du kan boka tid genom att klicka här.

Hoppas att mitt svar var till nytta!

Maria PetterssonRådgivare